Sløv og langsom PC er som regel ominstallering, men idag…

Idag var det en PC med symptomerne langsom og sløv, så der blev langt an til ominstallering af windows. Harddisken ud af PCen. Filer hevet ud af harddisken over på usb harddisk. Men filerne på harddisken var ca 1% eller måske ½% beskadiget. hmm? ikke så godt. Så der blev købt ny harddisk til PCen som filerne kan komme over på … alt godt.

Da PC så skulle tændes igen var den død… som i: lille blink i lamperne lige når man sætter strøm stikket i. Og så sker der absolut ikke mere…

Ny diagnose: PC var på vej ud over kanten lige som jeg kom til. Bundkort har fremadskridene nedgang og ødelægger harddisken i mindre omfang på sin vej mod endelig uduelighed. De fleste af filerne reddet. PC død.

I ca. 1% af PC der kommer til mig er det noget hardware, f.eks. bundkort eller grafikkort der er brændt af eller ikke virker og i resten af tilfældene er det bare windows der er slammet til med virus eller anden dejlig software…

PeterPC out

4 Responses to Sløv og langsom PC er som regel ominstallering, men idag…

  1. MrAndersen siger:

    Åhh, hvad gør man så med en pc, som jævnligt genstarter sig selv – helt spontant. Dog får man lige en advarsel i form at et “DSB – ding-dong”, hvilket tyder på, at det har noget at gøre med usb-afbrydelse – specielt er mit trådløse modem under stærk mistanke til at forårsage dette. Det gør det så ikke bedre, at min Windows ikke er blevet geninstalleret i årevis. Sjovt nok har problemet ikke vist sig her til aften, hvor jeg besluttede at kommunikere om det.
    Men min frygt er: hvordan skal jeg få styr på, hvilke programmer, passwords, adresselister, sange, downloads, kort sagt, hvordan sikrer jeg, at min computers indhold forbliver – ved en geninstallering af Windows?

    • Jamen du kan jo gennemsnitligt enten lave en manuel backup – så ved du hvad der kommer på og hvor det er… eller en automatisk backup, hvor man ikke er heeelt sikker på om eller hvad der kommer med… eller en norton ghost dvs. en fuld kopi af hele harddisken… så kommer alt med som det er… på godt og ondt, dvs med den USB dingdong fejl, som kun kommer når du ikke snakker om den…
      Som jeg ser det, skal du ominstallere din PC – eller lade mig gøre det, hvis du kunne bekymre dig om at finde de rigtige drivere til de PC dele, der nu er i din PC…
      Programmerne skal installeres igen, som i forfra. Password skal tastes ind igen. Email, kontaktpersoner og email opsætninger afhænger en del hvilket mail program du bruger, sange og så videre ligger som regel i eller under “Documents and settings” folderen
      Desværre… ingen standardmåde at lave fuld backup af alle data så det bare kan rulles på efter ominstallering – med lidt held kommer det sikkert med i Windows 17.. vi venter med længsel…

  2. MrAndersen siger:

    Jeg fik lige et tip forleden som faktisk løste problemet!
    Problemet var ikke i sig selv det trådløse modem, men rettere ledningen fra usb-stikket til det trådløse modem. Ved at fjerne ledningen og sætte det trådløse modem direkte ind i usb-stikket, altså simpelthen smide ledningen, som følger med det trådløse modem, ud ad vinduet eller i skraldespanden (den af plastik!), var årsagen til de mange nedbrud af den trådløse internetforbindelse løst!
    Computeren kan stadig finde på at gå ned og genstarte spontant, men nu er det sjældnere og af andre årsager, såsom overophedning og deslige (tror jeg nok).

Skriv et svar

